KİMDİR: İlim Adamı - Düşünür - İslam Gizemcisi – Sofi -
İslam Hukukçusu - Fıkıh
Profesörü.
DOĞUMU:
Elbistan’da 1863’de doğdu.
SOYU:
Ulemâdan Hâfız Ali Efendi’nin oğlu olup Sinanzâde şöhreti ile bilindi.
ÖĞRENİMİ:
Medrese öğrenimine ilk olarak Elbistan’da Karcizâde Medresesinde başladı. Daha
sonra İstanbul’a gidip Fatih Camii dersiâmlarından Hadımî Mehmet Efendi’den
okunması şart olan nüshaları bitirip icâzet aldı. Ayrıca girmiş olduğu Mekteb-i
Nüvvab’tan da dördüncü sınıf niyâbet ehliyetnâmesi aldı.
GÖREVİ VE YAPTIKLARI
1.
Sayda, Hınıs, Kilis, Beypazarı, Pasinler kazası kadılıklarında bulundu.
2.
1911’de Kerbelâ kazası kadılığına tayin olundu.
3.
1915’de yeniden müstakil Maraş livası kadılığına atandı.
Vefat tarihi kesin olarak
bilinmemektedir.
---------------------------------------------------------
KELİMELER
Mekteb-i Nüvvab / Medreset ül Kudât: Kadı ve kadı vekilleri
yetiştirmek amacı ile açılmış okullar. (Şimdiki, Hukuk Fakültesi.) Bu okullar,
Muallimhane i Nüvvab olarak 1853
yılında açıldı. 1884 Yılında, Mekteb-i Nüvvab olarak ismi değiştirildi. 1911
Yılında adı yeniden değiştirilerek Metresed ül Kudât yapıldı.
Niyabet: 1. Vekillik, 2.
Kadı vekâleti, kadılık, 4.Hükümdar vekilliği.
Mekteb-i Nüvvab / Medreset ül Kudât: Kadı ve kadı vekilleri
yetiştirmek amacı ile açılmış okullar. (Şimdiki, Hukuk Fakültesi) Bu okullar,
Muallimhane i Nüvvab olarak 1853 Yılında açıldı. 1884 Yılında Mekteb-i Nüvvab
olarak ismi değiştirildi. 1911 Yılında adı yeniden değiştirilerek Metresed ül
Kudât yapıldı.
Şehadetnâme / İcazetname: İlimde ve yazıda tahsilini bitirenlere
verilen belge, diploma yerine kullanılan bir tabirdir.
Tezkere: Bir iş için izin verildiğini bildiren resmî
kâğıt
Mükevvenat: Yaratıkların
hepsi, kâinat mevcudat
-------
Mevleviyyet : 1.
Bilgelik 2. Müderrislikten sonra gelen ilmiye sınıfından oluş. 3. Eyâlet
kadılığı; yani, bir eyâletin bütün hukuki ve kazai işlerine bilfiil bakan kadı.
"Mevâli" de denir.
Gizem: Sır / bilinmeyen
şeyler, esrarengizlik
Gizem: Sır / bilinmeyen şeyler, esrarengizlik
Gizem: 1.
Duyuları aşan; usumuzun doğal durumunda, varoluşu ve özü bize kapalı, saklı
kalan şey. 2. Doğaüstü inanç doğruları.
Gizemcilik (nedir ne demek)
1. Aklın
yetmediği alanlarda ve özellikle Tanrı kavramında, gerçeğe gönül yoluyla veya
bir irade zorlayışıyla ulaşılabileceğini kabul eden felsefe ve din öğretisi,
mistisizm.
2. Tinsel
tutum ve düşünüş; yaşama doğrultusu olarak: 1- Karanlık, gizemle yüklü olana
duyulan aşırı eğilim. 2- Açık olmayan, gizemsel düşünme biçimi. 3- Tanrısal
sezgi yoluyle, algılanamayan doğaüstü gerçekleri yaşama. 4-Tanrı'ya erişme
çabalarının tümü. 5- Yüksek bir gücü kavramak ve eylemlerini bu güce göre
düzenlemek için gerçekliğin üstüne yükselme eğilimi.
Sofi: Tasavvufu
yaşam biçimi olarak seçen kişiye verilen addır. Mutasavvıf da denir.
--------------------------------------------------------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder