KİMDİR:
İlim Adamı. Düşünür-İslam Gizemcisi – Sofi - Fıkıh Profesörü. Şeriat Hukukçusu.
Arap
edebiyatında ve dini ilimlerde çok güçlüdür.
Türkçeye
ne kadar vakıfsa Arapçaya da o kadar vakıftır. “Bilginlerin bilgini” unvanıyla
anıldı.
DOĞUMU:
Muhtemelen Maraş’ta doğmuştur.
UNVANI:
Meşhur olan ismi Maraşlı Mahmut Efendi’dir.
ÖĞRENİMİ:
İlk tahsilinden sonra Şam’da okudu. Şam’da hocalık yaptı, hayatını burada devam
ettirdi.
Talebesi
olan Seyyid Şefik Ahres’in dediğine göre “huccettir, sikadır, sadık”tır.
GÖREVİ
VE YAPTIKLARI
1. İlimde en yüksek tabakaya çıkmıştır.
2. Nahiv, Mantık, Fıkıh ve Usulüd- din’de yed-i
tûlâ sahibidir.
ÖLÜMÜ:
ölüm tarihi 1921’dir.
ESERLERİ
Dört
eseri vardır.
1. Bülgatül Mürid fil fıkhi vettevhid. Telif
tarihi 1893’dür. 1894’de Dımışk’ta basılmıştır.
2. Tuhfetül Menasik. Telif tarihi 1893’tür.
Şam’da 1895’de basılmıştır.
3. Tuhfetül İhvân Alânasî-hatil halan.
1908’de Dımışk’da basılmıştır.
4. Neylül Ereb fi marifetil edeb. İlk baskısı
1909’da Dımışk’da yapılmıştır. İkinci baskısı yine Dımışk’ta 1990’da
basılmıştır.
-------------
KELİMELER
Huccet:
Burhan, delil, senet, belge, fatura, seçkin âlimlere verilen ünvan.
Sika:
Güven, emniyet. İnanılır, güvenilir kimse.
Sadık:
Söz, iş, va'd ve vaîdinde doğru olan; her sözünü yerine getiren, yalanı,
yanlışı, hilesi, aldatması, bulunmayan
Mekteb-i
Nüvvab / Medreset ül Kudât: Kadı ve kadı
vekilleri yetiştirmek amacı ile açılmış okullar. (Şimdiki, Hukuk
Fakültesi) Bu okullar, Muallimhane i Nüvvab olarak 1853 Yılında açıldı. 1884
Yılında Mekteb-i Nüvvab olarak ismi değiştirildi. 1911 Yılında adı yeniden değiştirilerek
Metresed ül Kudât yapıldı.
Şehadetnâme
/ İcazetname: İlimde ve yazıda tahsilini bitirenlere verilen belge, diploma
yerine kullanılan bir tabirdir.
Tezkere:
Bir iş için izin verildiğini bildiren resmî kâğıt
Mükevvenat:
Yaratıkların hepsi, kâinat mevcudat
-------
Gizem:
Sır / bilinmeyen şeyler, esrarengizlikGizem: 1. Duyuları aşan; usumuzun doğal
durumunda, varoluşu ve özü bize kapalı, saklı kalan şey. 2. Doğaüstü inanç
doğruları.
Gizemcilik
(nedir ne demek)
1. Aklın yetmediği alanlarda ve özellikle
Tanrı kavramında, gerçeğe gönül yoluyla veya bir irade zorlayışıyla
ulaşılabileceğini kabul eden felsefe ve din öğretisi, mistisizm.
2. Tinsel tutum ve düşünüş; yaşama doğrultusu
olarak: 1- Karanlık, gizemle yüklü olana duyulan aşırı eğilim. 2- Açık olmayan,
gizemsel düşünme biçimi. 3- Tanrısal sezgi yoluyle, algılanamayan doğaüstü
gerçekleri yaşama. 4-Tanrı'ya erişme çabalarının tümü. 5- Yüksek bir gücü
kavramak ve eylemlerini bu güce göre düzenlemek için gerçekliğin üstüne
yükselme eğilimi.
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder