KİMDİR
1. İlim adamı - Şeriat İlmi Bilgini - Fıkıh
Profesörü - Şeriat Hukukçusu.
2. Divan Ozanı.
DOĞUMU:
Elbistan’da 1826’da doğdu.
Asıl
Adı: Ahmed’dir.
SOYU:
Babası o dönemin bilginlerinden Hacı Mustafa Efendi’dir.
ÖĞRENİMİ:
Henüz yedi yaşında iken İlmihal, Kaside-i Bürde, Pend-i Atar okudu, Kuran-ı
Kerim’i hıfzetti. Medrese eğitimi alarak hocası Osman Efendi’den Arapça,
Farsça, Edebiyat, Mantık ve Riyaziye okudu. Şiirler yazdı.
· 1845’de Urfa’ya giderek Sakıp Efendi’ye
intisap etti. İyi bir hatip olarak eğitim hizmetlerinde bulundu. Halk arasında
“Sarı Vaiz” adıyla anıldı.
· Ömrünün sonuna kadar Urfa’da kaldı.
ÖLÜMÜ:
1888’de vefat etti.
MEZARI:
Mezarı Urfa’da Mevlid-i Halil mezarlığındadır. Mezar taşında;
“el-Âlimü’l-fadıl
ve vahidü’l-asr ve feridü’d-dehr es-Seyyid Ahled Lâmiî b. Mustafa Elbistân”
kaydı bulunmaktadır.
Âlimü’l-fadıl:
Erdemli Bilgin.
Mekteb-i
Nüvvab / Medreset ül Kudât: Kadı ve kadı
vekilleri yetiştirmek amacı ile açılmış okullar. (Şimdiki, Hukuk
Fakültesi) Bu okullar, Muallimhane i Nüvvab olarak 1853 Yılında açıldı. 1884
Yılında Mekteb-i Nüvvab olarak ismi değiştirildi. 1911 Yılında adı yeniden
değiştirilerek Metresed ül Kudât yapıldı.
Şehadetnâme
/ İcazetname: İlimde ve yazıda tahsilini bitirenlere verilen belge, diploma
yerine kullanılan bir tabirdir.
Tezkere:
Bir iş için izin verildiğini bildiren resmî kâğıt
Mükevvenat:
Yaratıkların hepsi.
Mevleviyyet
: 1. Bilgelik 2. Müderrislikten sonra
gelen ilmiye sınıfından oluş. 3. Eyâlet kadılığı; yani, bir eyâletin bütün
hukuki ve kazai işlerine bilfiil bakan kadı. "Mevâli" de denir.
Gizem:
Sır / bilinmeyen şeyler, esrarengizlik
Gizem:
1. Duyuları aşan; usumuzun doğal durumunda varoluşu ve özü bize kapalı, saklı
kalan şey. 2. Doğaüstü inanç doğruları. 3.Sır, gizli tutulan şey. Açıklanamayan
ya da çözülemeyen şey. Aklın erişemediği, açıklanmayan veya çözülemeyen şey.
Gizemcilik
(nedir ne demek)
1. Aklın yetmediği alanlarda ve özellikle
Tanrı kavramında, gerçeğe gönül yoluyla veya bir irade zorlayışıyla
ulaşılabileceğini kabul eden felsefe ve din öğretisi, mistisizm.
2. Tinsel tutum ve düşünüş; yaşama doğrultusu
olarak: 1- Karanlık, gizemle yüklü olana duyulan aşırı eğilim. 2- Açık olmayan,
gizemsel düşünme biçimi. 3- Tanrısal sezgi yoliyle, algılanamayan doğaüstü
gerçekleri yaşama. 4-Tanrı'ya erişme çabalarının tümü. 5- Yüksek bir gücü
kavramak ve eylemlerini bu güce göre düzenlemek için gerçekliğin üstüne
yükselme eğilimi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder