28 Nisan 2014 Pazartesi

DURDU (FATMA) BACI


Ozan.

ASIL ADI: Fatma’dır. Büyük ozan Niyazi’nin yaşayan (hayatta kalan) tek evladıdır.
   
DOĞUMU: Halk şairi Niyazi (Hasan Şan) ‘ın Durdu isimli kızı 8 yaşında ölür. Küçük kızının ölümünden önce 1914 yılında doğan kızın adını Fatma olarak Nüfusa geçirirler. Fakat DURDUR’larının hasretini çeken aile diğer kızları  Fatma’ya Durdu derler.

YAŞADIĞI YER: Maraş’ın Yenicekale Nahiyesinin Çınarpınar Köyünün Karbasan obasında 1914 – 1987 yılları arasında yaşadı.  Yaşamı  (73 sene)  boyunca adı Durdu olarak bilindi.

ÖLÜMÜ: 1987 Yılında Karbasan’da vefat etti.

SEFİL MEHMET:  Halk ozanı Sefil Mehmet’in üvey annesidir. Sefil Mehmet anlatıyor: “Anam öldüğünde bir yaşında imişim. Bu kadın beni diğer oğullarından ayrı tutmadı. Büyük çocuk olmam, ağabey olmam vesilesi ile avantajlar yakaladım.’’

NİYAZİ’NİN  KIZI
ŞAZİ VE ŞİRAZİ’NİN
TORUNLARI
Başka bir özelliği de ozan  babasının ve Türk Edebiyatı Tarihine girmeyi başarmış dedelerinin yollarını izlemesi ama onlardan çok aile ve yöre sorunlarına inmesidir.
Tüm şiirlerini 8’li heceyle yazar. Halkın konuştuğu dili kullanır. Böylece, herkes tarafından anlaşılır ve gereken değeri alır.

ÖZELLİĞİ: Genelde aile içinin, dert ve acılarını, konu komşu sorunlarını dile getirdiği şiirlerini  halkın anlayabileceği şekle sokarak, uzun uzun anlatır.  Şiirlerini ağıt şeklinde yazmak, mısralara acı yüklemek, Durdu Bacı’nın özelliklerindendir. 
Durdu Bacı’nın başka bir özelliği de; çoğu şairin kullandığı kalıpların ötesinde a+a+b+a  kalıbıyla şiire başlaması ve aynı kalıpla bitirmesidir.  

şiiri

1.

ayşe’m

Konuşsana bre pınar
Ayşe'm senden su doldurdu
Benim kızım yad ellerde                              
Gurbetlik beni öldürdü

Pınarın  başına vardım
Ben Ayşe’den haber  sordum
Kızın burada yok dediler
Afalladım orda  kaldım

Eller selamın getirir
Posta mektubun götürür
Melil melil kalan anan
Ağlar aklını yitirir

Evinin önünden geçtim
Yanıldım yolları şaştım
Kadanı alam Ayşe kızım
Neden gurbetleri  seçtin

Evimizin  yeri üce
Ben ağlarım gündüz gece
Ayşe'm bana mektup yazmış
İnanmıyom görmeyince

Yüklerini ben teledim
Kızım dedim de ağladım
Kızım gurbet ellerde
Kuşlarla selam söyledim


--------------------------------------------------------------- ------------------------

oğlum hasan

Bir yazı durur döşünde
Oğlum da onbeş yaşında
Kadam alam Hasan oğlum
Her gün görüyoum düşümde

Ayşe bibisi soruyor
Oğlum gurbette kalıyor
Kadan alam Hasan oğlum
Konya’dan mektup salıyor

Hasan’ımın  kara saçı
Yandı ciğerimin içi
Oğlum seni unutmuşlar
Bu da taksicin suçu

Konya’nın  da yeri yazı
Yayılıyor  ördek kazı
Selam yazmış ta göndermiş
Anayın Fadıma kızı

Güllü bibisi doymamış
Boyuna kurban olmamış
Benim oğlum yad ellerde
Aman Nebi’yi görmemiş

Iradyosu yaslanıyor
İçinde  pil paslanıyor
Gurbet gurbet gezen oğlum
Telefonla sesleniyor

İresmini elime aldım
Ben Hasan’ı iyi gördüm
İkisi de çift dinelmiş
Boylarına kurban oldum 
-----

3.

kocama dair

Döşeyinen yattın hasta
Su verdim kalaylı tasta
Uyan kocam aç gözünü
Saldım üç kızana posta

Akşamdan kızları geldi
Yoksa koca bilmiyor mu
Uyan koca aç gözünü
Gayri aklın ermiyor mu

Akşamınan yol olur mu
Koca gidiyor  gelir mi
Oğulların çok ağlıyor
Kızların iflah olur mu

Tüfek duvarda asılı
Kabakta barut basılı
Ben kocayı arıyorum
Koca bana küsülü

Uzun tüfek boydan boya
Gelme mi ola büyük eve
Ben kocamı arıyorum
Göremedim doya doya

Asmanın gölgesi serin 
Mezarını eşin derim
Kocam da yatıyor hasta
Yerini gölgeye serin

Bahçemizde bülbül öttü
Koca nerelere gitti
Siz ağlayın yavrularım 
Babanızın ömrü bitti

Kızı karşımda ağlıyor
Felek ciğerim dağlıyor
Akrabaların geldiler
Bacın çeneni bağlıyor

Evimin kapısı çatal
Seherinen horoz öter
Ben kocayı soruyorum
Koca teneşirde  yatar

Asmanın yaprağı açıldı
Koca aradan seçildi
Uyu kocam gözün aydın
Cennetten makam açıldı
-----------------------------------------------------------------

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder